Akademik CANU ocijenio da je obrazovni sistem u Crnoj Gori na marginama
Glavni problem što crnogorski đaci ostvaruju loše rezultate na međunarodnim takmičenjima je loš kvalitet našeg obrazovanja, rekao je Pobjedi akademik CANU, prof. dr Slobodan Backović i bivši ministar prosvjete.
Na Međunarodnoj olimpijadi iz matematike, koja se održala u Japanu, Crna Gora se pozicionirala na 96. mjestu. Na takmičenju je učestvovalo 112 timova. Crnu Goru je predvodio četvoročlani tim. Takmičenje je koncipirano da se mjeri znanje kroz timski i ekipni rezultat. U individualnom je đak Egor Georgievski postigao bolji skor zbog čega je pohvaljen.
NEMAMO OPŠTE STANDARDE
Akademik Backović kaže da kvalitet obrazovanja i postignuća učenika zavise od više faktora: finansiranja obrazovnog sistema, uslova za boravak djece u školi, školskog ambijenta, rukovođenje školom i organizacije rada škole, opremljenosti škole didaktičkom, IT i laboratorijskom opremom, metoda rada sa učenicima i efektivnosti nastavnika, obrazovanosti nastavnika, njihovih plata i motivacija za rad, podrške roditelja…
– Šta mislite, koliko za sve od navedenog možemo reći da zadovoljava potrebne opšte standarde u našem obrazovnom sistemu – rekao je on.
Osim faktora koji su vezani za sam obrazovni sistem postignuća učenika, smatra Backović, zavise i od društvenog ambijenta u kojem se obrazovanje stiče, odnosno od uticaja i potrebe društva da motivišu mlade da uče i budu obrazovani.
– Da li u Crnoj Gori posljednjih godina postoji potreba za znanjem, odnosno potreba da nešto znaš i možeš da uradiš da bi dobio posao i bio koristan društvu ili je potrebno nešto drugo? Pitamo li se ko su danas djeci u našem društvu uzori – navodi Backović.
Ističe da mladi koji su danas motivisani da uče i nauče uglavnom odlaze iz Crne Gore, jer ovakvom društvu momentalno nije potrebno znanje. Kad ovom društvu bude potrebno znanje, staviće u fokus svog interesovanja obrazovni sistem i neće ga držati na marginama kao posljednjih godina, poručuje akademik.
Na Međunarodnoj olimpijadi iz matematike mahom su svi u regionu bolji od nas. Bosna i Hercegovina je na 36. mjestu, Srbija na 42, Slovenija 64, Albanija 80.
Backović kaže da rezultati koje postižu naši učenici na međunarodnim takmičenima pokazuju gdje se nalazi naš obrazovni sistem u odnosu na druge. Osim međunarodnih olimpijada, naši učenici učestvuju u međunarodnim testiranjima PISA, TIMS i PIRLS. Rezultati ovih testiranja i nacionalno testiranje koje realizuje Ispitni centar treba da budu putokaz za unapređenje obrazovanja naše djece, kaže akademik.
– Ako se sjetimo rezultata naših učenika na PISA 2018. i TIMS 2019. testiranjima, oni su ponovljeni na ovoj Olimpijadi i ne treba da nas iznenađuju. Možemo da postavimo pitanje: šta su prosvjetne vlasti uradile da se rezultati iz PISA 2018. ne ponove ili budu gori na PISA 2022. ili Olimpijadi 2023 – rekao je on.
Crna Gora je na ovoj olimpijadi po rezultatu u zadnjoj trećini zemalja kao što je bila i na PISA 2018. testiranju, dodaje akademik.
– Učenici iz regiona su bolji i na pomenutim međunarodnim testiranjima PISA i TIMS od naših učenika – rekao je Backović.
Na PMF-u zadovoljni rezultatom
Profesorica podgoričke Gimnazije ,,Slobodan Škerović“ Aleksandrina Vujačić rekla je nedavno za Pobjedu da sa Međunarodne olimpijade iz matematike imamo jednu pohvalu. Dodala je i da je jedan takmičar iz fizike, prvak, takođe, zamalo dobio pohvalu. Donešena je, s druge strane, kaže profesorica, medalja sa takmičenja iz biologije.
– Svi, ali doslovce svi su se spremali sami i/ili sa svojim predmetnim nastavnicima, jer desetak dana priprema na Prirodno-matematičkom fakultetu je blam i pominjati – rekla je ona.
Sa PMF-a su rekli da oni smatraju da rezultati koje je crnogorski tim ostvario na Međunarodnoj olimpijadi iz matematike nije loš. Kako su naveli, uzimajući u obzir da pripreme za takmičenje počinju nakon selekcije tima, što je relativno blizu takmičenja i da su se ovi takmičari po prvi put takmičili ove godine na takmičenju tog nivoa, rezultat je zadovoljavajući.
– Smatramo da je ovo samo nastavak pritisaka određenih udruženja putem medija i tumačenja rezultata od strane nestručnih ljudi, radi kvarenja slike o takmičenjima i širenja negativnih percepcija o pripremama koje se vrše. Takođe, smatramo da je, analizirajući sveukupno stanje u našem školstvu, vrijeme da svaki prosvjetni djelatnik da svoj maksimum u oblasti svoga rada – nastavnici u učionici, a profesori na fakultetima, da napravimo jaku saradnju za dobrobit i naših učenika i budućih studenata kao i za opšte dobro, a da se suzdržimo malicioznih i neutemeljenih komentara po medijima – rekli su sa PMF-a.
Dodali su da moraju naglasiti da su rezultati naših takmičara na Internacionalnoj matematičkoj olimpijadi, kao i Balkanskoj i Juniorskoj balkanskoj matematičkoj olimpijadi odlični, naročito od 2017. godine kada su počele aktivne pripreme takmičara za međunarodna takmičenja.
– Tako da nam nije jasan ovaj narativ koji se provlači kroz medije u posljednje dvije godine da Crna Gora iz godine u godinu bilježi loše rezultate – rekli su oni.
Nastavnici se kite uspjesima đaka
Istakli su da iz direktnog kontakta sa takmičarima u posljednjih sedam godina, primjećuju da se dešavalo da se isti ti takmičari negativno tretiraju u školi od istih nastavnika koji su se kitili njihovim uspjesima na takmičenjima – navode oni.
Kažu da ono što jeste problem pri pripremi je što se sa pripremom za međunarodna takmičenja počinje par mjeseci prije samih takmičenja i država bi morala uložiti sredstva da se taj proces odvija u toku čitave školske godine.
Profesorica Vujačić se osvrnula na to kako se u regionu pripremaju đaci za takmičenja, te je istakla da se od nekoliko stotina, a u većim zemljama i hiljada đaka pripremaju posebni timovi. Svaki đak se, objašnjava ona, intenzivno priprema četiri godine i četvrte se godine među njima posebnim mehanizmima bira pet najboljih da budu u olimpijskom timu.
– Dakle, samo maturanti, sem ako negdje ne zaluta neki rođeni genije – rekla je ona.
Dodaje da ozbiljne zemlje prave bazu ovakve djece i njihovi izbori nakon školovanja se značajno razlikuju od izbora naše djece.
– Jer naša djeca mogu ili da odu ili da ostanu. Ako ostanu, imaju dva izbora: da rade negdje za 700 eura ili da se učlane u partiju pa da rade za 1.000 – rekla je profesorica.
Crna Gora prvi put na Međunarodnoj olimpijadi iz matematike učestvovala je 2007. godine. Osvojene su tri srebrne medalje, a bronzane dvije. Pohvaljeno je 18 crnogorskih učenika.
Nema novca za krede, sredstva za higijenu…
Backović smatra da se mnogo drugih problema treba prethodno riješiti da bi se došlo do toga kako kvalitetno pripremati učenike za međunarodne olimpijade. Zapitamo li se da li nam obrazovne ustanove imaju novca da obezbijede za rad krede i sunđere, papir, sredstva za održavanje higijene školskog prostora, za zagrijavanje u toku zimskog perioda, ministarstvo koje neće nagrađivati prepisivanje na maturskim ispitima i mnogo drugoga, poručuje Backović.
– Pripreme učenika mogu poboljšati rezultate na olimpijadama, ali pripreme neko treba da osmisli: ko organizuje pripreme, ko su realizatori priprema, ko finansira, kada se i gdje organizuju pripreme itd. Ne treba zaboraviti da nijesmo imali novac da učenici pođu na olimpijadu. U svakom slučaju, učenici za olimpijadu treba da se pripremaju jer se radi ne o provjeri postignuća nego o takmičenju. Za takmičenje se pripremaju oni koji imaju već visoka postignuća – rekao je Backović.