Pitajte Psihologa MenuForum NavigationForumActivityPost Reply: Poplava petica za iluziju znanja: Gotovo polovina osnovaca i četvrtina srednjoškolaca lani ostvarila odličan uspjeh <blockquote><div class="quotetitle">Quote from <a class="profile-link highlight-admin" href="#">mladicg</a> on 19. Novembra 2025., 22:45</div><!-- wp:paragraph --> <p>Odličan uspjeh upisan je na kraju prošle školske godine u svjedočanstva gotovo polovine đaka u crnogorskim osnovnim školama, ali i četvrtini ukupnog broja srednjoškolaca.</p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>To pokazuju podaci Ministarstva prosvjete, nauke i inovacija (MPNI) iz Crnogorskog obrazovnog informacionog sistema (MEIS) za školsku 2024/2025. godinu.</p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>Indikativan je još jedan podatak – u osnovnim školama zabilježen je veći procenat i učenika koji su na kraju te godine imali jedinice – 0,66 odsto. U srednjim školama je nedovoljan uspjeh imalo 0,4 odsto učenika.</p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>“Obrazovni sistem u Crnoj Gori pokazuje visok nivo uspješnosti među učenicima osnovnih i srednjih škola. U osnovnim školama 99,34 odsto učenika završilo je razred, dok 0,66 procenata to nije uspjelo. U državnim osnovnim školama raspodjela ocjena za učenike od trećeg do devetog razreda je sljedeća – 46,29 odsto učenika je postiglo odličan uspjeh, 28,09 vrlodobar, 20,49 dobar, 4,38 je bilo dovoljnih, dok je 0,75 imalo nedovoljan uspjeh”, odgovoreno je “Vijestima” iz prosvjetnog resora.</p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>Ističu da je u srednjim školama situacija povoljnija – sa 99,55 procenata učenika koji su završili razred.</p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>“U državnim srednjim školama raspodjela uspjeha na kraju školske godine je sljedeća: 24,62 odsto učenika je postiglo odličan uspjeh, 32,15 je bilo vrlodobrih, 34,44 dobrih, 8,39 dovoljnih, dok je 0,4 procenta imalo nedovoljne ocjene”, precizirali su.</p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>Viša pravna savjetnica u Centru za građansko obrazovanje (CGO) <strong>Snežana Kaluđerović </strong>ocijenila je da su podaci Ministarstva o gotovo polovini osnovaca, odnosno skoro četvrtini srednjoškolaca, koji su završili školsku godinu kao odlikaši – samo naizgled ohrabrujući.</p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>U osnovnim školama na kraju prošle godine bilo je 69.808 đaka, od čega najviše u Podgorici – 21.918, a najmanje u Šavniku – 74. U srednjim školama prošle školske godine bilo je 26.715 učenika.</p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:heading --> <h2 class="wp-block-heading">Privid uspjeha</h2> <!-- /wp:heading --> <!-- wp:paragraph --> <p>Naizged ohrabrujući podaci, ali je situacija u stvarnosti, naglašava Kaluđerović, zabrinjavajuća, jer “istovremeno bilježimo kontinuirano loše rezultate naših učenika na međunarodnim testiranjima poput PISA, što jasno ukazuje da školske ocjene u našem obrazovnom sistemu odavno nijesu pouzdan pokazatelj znanja”.</p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>“Danas školske ocjene u Crnoj Gori najčešće mjere poslušnost, mir na času i reproduktivno pamćenje, a ne stvarno razumijevanje i sposobnost kritičkog mišljenja”, ocijenila je ona.</p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>Prema njenim riječima, uz to, prisutna je i sistemska popustljivost – pritisci roditelja, očekivanja škola da “ne kvare statistiku”, kao i sve izraženija praksa privatnih časova koji kupuju “prolaznost”.</p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>“Dodatno, ne koriste se dovoljno dostupni alati i servisi u nastavi. Rezultat toga je inflacija petica i deflacija znanja, koju prati često i neutemeljeno samopouzdanje učenika”, ističe Kaluđerović.</p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>Objašnjava da gotovo polovina naših “odlikaša” jedva dostiže osnovni nivo funkcionalne pismenosti, dok svega 1 odsto učenika pokazuje izvrsnost, u poređenju s prosjekom od 9 procenata u zemljama OECD-a.</p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>“Imamo kontinuirano loše rezultate na PISA testiranju, čak nove generacije u tom okviru pokazuju jedno od najslabijih znanja u Evropi. Crna Gora je na posljednjem PISA testu ostvarila 406 bodova u matematici, 405 u čitanju i 403 u nauci, dakle ispod prosjeka OECD zemalja. To znači da naš sistem ne prepoznaje i ne njeguje talentovane i motivisane učenike, već proizvodi privid uspjeha. Dobar primjer za to je slučaj iz 2023. godine, kada su roditelji i nevladine organizacije apelovali na Vladu da finansira odlazak učenika Gimnazije ‘Slobodan Škerović’ na Olimpijadu znanja u Tokiju, iako država ima Fond za talente koji bi upravo tome trebalo da služi. Znači, inflacija odlikaša ne govori o kvalitetu obrazovanja, već o njegovoj dijagnozi neuspjeha”, poručila je Kaluđerović.</p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>Podsjetila je i na rezultate maturskog ispita iz Crnogorskog-srpskog, bosanskog i hrvatskog jezika i književnosti (CSBH), gdje je od 4.832 učenika ove godine 205 dobilo ocjenu odličan, dok je u 2024. godini od sličnog broja bilo drastično manje petica iz obavezujućeg predmeta.</p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>“Iako sitno koračamo naprijed, odlične ocjene nisu odraz stvarnog znanja, već mehanizam održavanja iluzije uspjeha”, upozorava Kaluđerović.</p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:heading --> <h2 class="wp-block-heading">Svjedočili pritiscima radi popravljanja ocjena</h2> <!-- /wp:heading --> <!-- wp:paragraph --> <p>Sličnog su stava i čitaoci koji su prethodnih dana popunjavali upitnik na portalu “Vijesti”.</p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>Od 240 čitalaca koji su popunili upitnik, čak 222 smatraju da u Crnoj Gori postoji inflacija odličnih ocjena.</p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>Za takvo stanje uglavnom kao “krivce” navode snižavanje kriterijuma, pritiske roditelja, popravljanje ocjena na kraju godine, pritisak uprava škola na nastavnike, ali i izostanak eksterne kontrole znanja. Čak 93 građanina tvrde da je često svjedočilo pritisku da se popravljaju ocjene, a 97 da je tu praksu ponekad vidjelo. Tome nije svjedočilo tek 26 čitalaca “Vijesti”.</p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>Da inflacija petica često otežava razliku između najuspješnijih i manje uspješnih odlikaša stava je 212 čitalaca, a da je to rijetko tek 13, dok ostali ocjenjuju da je to veoma rijetko.</p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>Učenje “napamet” i nedovoljno razvijene čitalačke, matematičke i naučne kompetencije kroz redovnu nastavu uzroci su, navode građani, zbog kojih crnogorski petnaestogodišnjaci ne postižu bolje rezultate na eksternim testiranjima, poput PISA testa.</p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>Kao načine da se stanje popravi vide veći dio praktičnog rada u školama, jasne politike protiv pritisaka na nastavnike radi boljih ocjena, češća eksterna testiranja na nacionalnom nivou.</p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>Čitaoci “Vijesti” naglašavaju da nosioci tih promjena treba da budu Ministarstvo prosvjete, nauke i inovacija i druge prosvjetne institucije, ali i uprave škola i nastavni kolektivi. Da u rješavanje ovog pitanja treba svi da se uključe stav je 104 onih koji su popunili upitnik redakcije.</p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>“Standardizovani testovi koji ne daju nastavnom osoblju ‘umjetničku slobodu’ pri ocjenjivanju, šifrom zaštićen identitet učenika na testovima i da ih pregledaju predavači koji ne predaju konkretnim, testiranim đacima”, jedan je od predloga čitalaca.</p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>Drugi čitalac kaže da je “vidio da je nastavnik u jednom polugodištu pitao dijete za 4, ali da učenik nije znao odgovor na pitanje i zamolio je da mu se pokloni pa da će da se potrudi u narednom polugodištu (zbog roditelja)”.</p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>“Nastavnik je pitao isto pitanje dijete koje već ima 4. To dijete je znalo odgovor. Prvom djetetu je zaključena niža ocjena, i bilo mu je krivo, ali je zato dobilo motivaciju i u narednom polugodištu je čak zasluženo dobilo peticu. Kao nagradu, na kraju godine zaključena mu je petica”, navodi on.</p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>Čitaoci navode i primjere gdje u podgoričkim školama pojedini nastavnici odbijaju da budu popustljivi prema đacima koji do tog nivoa obrazovanja imaju sve petice i tvrde da moraju da ih zasluže.</p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>“Ima pojedinaca nastavnika koji su sjajni i njih treba iskoristiti u postavljanju standarda”, ocjenjuju čitaoci.</p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:heading --> <h2 class="wp-block-heading">Strani državljani iz zemalja regiona uspješniji od ostalih đaka-stranaca</h2> <!-- /wp:heading --> <!-- wp:paragraph --> <p>Prema podacima MPNI, u prethodnoj školskoj godini bilo 5.674 đaka, stranih državljana u osnovnim školama, od kojih je 2.024 iz zemalja regiona, a 3.650 iz drugih zemalja.</p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>“Kada posmatramo učenike iz regiona koji pohađaju državne škole, 2.007 ih je bilo u osnovnim školama, sa uspjehom od 35,63 odsto odličnih, 23,04 vrlodobrih, 23,92 dobrih, 13,42 dovoljnih i 3,99 procenta nedovoljnih. Za ostale strane državljane, 2.983 učenika pohađalo je državne škole, sa uspjehom od 26,8 odsto odličnih, 32,34 vrlodobrih, 31,62 dobrih, 6,67 dovoljnih i 2,57 procenta nedovoljnih”, podaci su iz MEIS-a.</p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>Kad su u pitanju srednje škole, broj đaka – stranih državljana na kraju prošle školske godine bio je 1.369, od kojih je 661 iz regiona.</p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>“U državnim srednjim školama, uspjeh ovih učenika bio je 24,46 odsto odličnih, 32,15 vrlodobrih, 34,77 dobrih, 7,38 dovoljnih i 1,24 procenta nedovoljnih. Za ostale strane državljane, 557 ih je pohađalo državne srednje škole, sa uspjehom od 26,13 odsto odličnih, 33,87 vrlodobrih, 32,43 dobrih, 6,49 dovoljnih i 1,08 procenata nedovoljnih”, precizirali su iz MPNI.</p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>izvor: vijesti.me</p> <!-- /wp:paragraph --></blockquote><br> Cancel Total Views: 57626Share this: Click to share on Facebook (Opens in new window) Facebook Click to share on X (Opens in new window) X Like this:Like Loading...