Pitajte Psihologa

Forum Navigation

Takmičila se samo tri maturanta, signal da se reaguje

Quote

Profesor matematike Marko Bogojević za Pobjedu analizirao rezultate đaka na Olimpijadi znanja, ukazao na alarmantne podatke

Bogojević ističe da su zadaci bili takmičarskog karaktera – van standardnog školskog programa i zahtijevali su pripremu kroz dodatnu nastavu. Bilo je zadataka različitog stepena težine – od lakših ka složenijim, ali u cjelini su tražili dublje razumijevanje i primjenu znanja iz više oblasti

Na Olimpijadi znanja koja je nedavno održana nijedan srednjoškolac nije osvojio prvo mjesto iz matematike. Podaci pokazuju da se jako mali broj srednjoškolaca takmičio – ukupno njih 30, od čega 15 iz prvog, osmoro iz drugog, četvoro iz trećeg razreda i svega tri maturanta.

Profesor matematike u Osnovnoj školi ,,Milorad Musa Burzan“ u Podgorici i član Udruženja nastavnika matematike Crne Gore Marko Bogojević kaže za Pobjedu da zabrinjava što se izuzetno mali broj srednjoškolaca takmičio na Olimpijadi znanja. Umjesto da interesovanje za takmičenja raste sa zrelošću, ističe profesor, bilježimo suprotan trend.

Zabrinjavajući podaci

- Takođe, geografska zastupljenost je zabrinjavajuća – gotovo svi takmičari iz II i III razreda dolaze iz podgoričke gimnazije, uz po jednog učenika iz Budve i Nikšića. Neophodno je sistemski raditi na popularizaciji matematike kako bi se veći broj srednjoškolaca uključio u ovakve manifestacije – istakao je on.

Dodaje da je sa samo četiri učenika iz trećeg i tri iz četvrtog razreda, koji su pristupili takmičenju, nemoguće očekivati masovniji uspjeh.

- Taj broj je alarmantan i mora biti signal svima koji su uključeni u organizaciju i promociju ovakvih događaja da se preduzmu koraci ka uključivanju većeg broja srednjoškolaca – naveo je on.

Olimpijadu znanja organizovali su nedavno Prirodno-matematički fakultet i Društvo matematičara i fizičara Crne Gore. Oni su istakli da na ovaj način žele da popularizuju prirodno-matematičke nauke, te da prepoznaju potrebu stalnog podsticanja darovitih učenika da razviju i iskažu svoj talenat.

Pohvala za osnovce

Bogojević kaže da se rezultati iz matematike mogu ocijeniti kao solidni i u skladu sa očekivanjima. Važno je, prema njegovim riječima, naglasiti da uspjeh u matematici ne zavisi isključivo od talenta – mnogo važniji faktor su kontinuiran rad, posvećenost i dodatno angažovanje. Istakao je da posebno ohrabruje broj učenika iz osnovnih škola koji su učestvovali: 37 iz VII razreda, 35 iz VIII i 17 iz IX razreda. Ova brojka je, kako navodi, zadovoljavajuća, naročito kada se uzme u obzir da se međuškolsko takmičenje prethodno organizovalo sa oko 120 učenika. Tradicionalno, broj takmičara iz IX razreda je manji jer su učenici više fokusirani na eksternu provjeru znanja, poručuje profesor.

- Po mojim saznanjima, organizacija pregleda testova protekla je u najboljem redu. Cjelokupni proces bio je korektno sproveden i bez zastoja, što je svakako za pohvalu. Posebno bih istakao korektan pristup organizatora prema učenicima – oni sa manjim brojem bodova nijesu javno rangirani već su klasifikovani oznakom „manje od 25 bodova“, čime se izbjegla potencijalna demotivacija mladih takmičara – istakao je on.

Profesor komentariše da su zadaci bili takmičarskog karaktera – van standardnog školskog programa i zahtijevali su pripremu kroz dodatnu nastavu. Bilo je zadataka različitog stepena težine – od lakših ka složenijim, ali u cjelini su tražili dublje razumijevanje i primjenu znanja iz više oblasti. Udžbenici i zbirke koje se koriste u redovnoj nastavi nijesu dovoljni za pripremu ovog tipa testova.

- Nažalost, ne postoji zvanična analiza rezultata koja bi ukazala gdje su učenici najviše griješili, niti preporuke nastavnicima na što bi trebalo da obrate pažnju. Takva povratna informacija bi bila izuzetno korisna – rekao je on.

Profesor ocjenjuje da uspjeh učenika na Olimpijadi znanja, naročito iz matematike, pokazuje određeni napredak u odnosu na prethodne godine. Na primjer, 2023. godine u nekim razredima osnovne škole, posebno u VII razredu, nije bilo nijedne nagrade iz matematike, što je bio razlog za zabrinutost i ozbiljno preispitivanje pristupa dodatnoj nastavi i pripremi učenika. Navodi da je ove godine situacija povoljnija – u sedmom razredu zabilježene su tri prve, jedna druga i tri treće nagrade, što je, kaže Bogojević, izuzetno dobar rezultat i pokazatelj ozbiljnog rada i pripreme. U osmom razredu bile su dvije treće nagrade, a u devetom jedna treća, što je očekivano manji broj nagrada, s obzirom na to da se učenici u ovom razredu često više fokusiraju na eksternu provjeru znanja.

- Učešće na takmičenju svakako ne treba mjeriti samo brojem nagrada. Takmičenja okupljaju motivisane i talentovane učenike koji se suočavaju sa zadacima koji izlaze iz okvira redovne nastave. Ocjena iz škole ne mora biti presudan pokazatelj spremnosti za takmičenje – za ovakve zadatke neophodna je dodatna, često višemjesečna priprema i dublje razumijevanje gradiva – naveo je on.

Kaže da ovi rezultati ukazuju na napredak u pripremi i motivaciji učenika osnovnih škola za takmičenja iz matematike. Međutim, kako ističe, i dalje postoji prostor za unapređenje, posebno u pogledu podrške i resursa za dodatnu nastavu.

Podsjetimo, Pobjeda je objavila nedavno da su tri učenika na Olimpijadi znanja 2025, takmičenju za osnovce i srednjoškolce iz matematike, prirodnih nauka i programiranja, uspjela da osvoje čak sto bodova! Đorđije Bojović iz Osnovne škole ,,Ristan Pavlović“ u Pljevljima uradio je test iz fizike za osmi razred bez ijedne greške, a Aleksa Damjanović iz Gimnazije ,,Slobodan Škerović“ sjajno je uradio test iz hemije za četvrti razred. Učenica Zoja Đakonović iz Osnovne škole ,,Blažo Jakov Orlandić“ osvojila je maksimum na testiranju iz biologije za osmi razred.

Slabo interesovanje srednjoškolaca

Profesor Bogojević kaže da rezultati takmičenja pokazuju da interesovanje za matematiku u srednjim školama opada, što dodatno otežava rješavanje problema nedostatka nastavnog kadra iz ovog predmeta.

- U okviru UNMCG (Udruženje nastavnika matematike Crne Gore) više puta smo kroz okrugle stolove i panel diskusije apelovali na nadležne da nam se dostave konkretne preporuke – što i kako da radimo na dodatnoj nastavi da bismo postigli bolje rezultate. UNMCG redovno izrađuje godišnji plan dodatne nastave, koji se može dopunjavati u skladu sa smjernicama stručnih institucija, kao što je PMF – organizator Olimpijade znanja – naveo je on.

Podsjeća da se djeca iz matematike takmiče u VI i IX razredu na Državnom takmičenju, a na Olimpijadi znanja u VII, VIII i IX razredu. Uz to, UNMCG od prije dvije godine organizuje Međuškolsko takmičenje osnovaca iz Podgorice, a od ove godine su uključeni i u Memorijal „Aco Pavićević“ u Baru, takmičenje za učenike IV, V i VI razreda. Takođe, podržavaju i matematički kviz u Nikšiću.

Neophodna popularizacija znanja i takmičenja

 
Dio javnosti često komentariše da đacima slabije ide matematike zato što u školama, pored ostalog, nedostaje stručni kadar iz tog predmeta. Bogojević smatra da nedostatak stručnog kadra jeste ozbiljan problem, ali nije jedini.

- Riječ je o širem društvenom stavu prema obrazovanju. Neophodno je da svi zajedno radimo na popularizaciji znanja i takmičenja, kao i boljem usmjeravanju nastavnika – posebno kada je riječ o dodatnoj nastavi. UNMCG tome doprinosi kroz besplatnu distribuciju časopisa „Dijagonala“, koji sadrži zadatke kako iz redovne nastave, tako i takmičarskog tipa, a koji redovno stiže u sve osnovne škole u Crnoj Gori. To je jedan od konkretnih načina da se obogati rad u učionici i podstakne interesovanje kod učenika – istakao je profesor.

Izvor: pobjeda.me

Loading

Total Views: 4868
Back To Top