Fuzija tradicije i avangarde, od rokenrola do gusala

Drugo izdanje Festivala mladih umjetnika donijelo nesvakidašnji spoj različitih umjetnosti, a svojim programom, inovacijama i prostorom već se izdvojio i pozicionirao na sceni, postavljajući visoke standarde i očekivanja za dalje

Trenutak kada se u nedjelju oko dva sata ujutru, iz napuštenog Vojnog hangara u podgoričkom naselju Zagorič, začuo zvuk gusala, neposredno nakon što je sa bine sišao sastav kultnog pank-rok benda iz Srbije “Goblini”, definitivno je trenutak koji se može nazvati i presedanom u festivalskom i umjetničkom životu Crne Gore, ali i ulaskom u novu dimenziju i viziju.

Sa nastupa Goblina
Sa nastupa Goblinafoto: Una Gaćeša/Fmu

Vrhunsku atmosferu i svirku “Goblina” koji su nastupili pola sata nakon ponoći druge večeri drugog izdanja Festivala mladih umjetnika (FMU), djelovalo je da ništa ne može ispratiti u nastavku. No, desio se svojevrsni spektakl na granici šoka, ali ni blizu kiča ili jeftine zabave, kada se mladi guslar Maksim Vojvodić u crnogorskoj narodnoj nošnji popeo na binu i pozvao da ga publika isprati u onome što je namjerio, da bi baš onda “zagrmjela” čuvena epska pjesma “Smrt popa Mila Jovovića”, a prisutni uglas ispratili. Da je prelaz između dva nastupa kako mogao biti neposredniji, doživljaj bi nesumnjivo bio i bolji, iako je i ovaj teško približiti. No, krenimo redom…

Izbrisane granice između žanrova

Spoj mladosti, umjetnosti i bunta možda u sebi nosi i najsnažniju pokretačku energiju života i društva, prelazeći katkad u lucidnost i avangardu, prikazujući nešto hrabro, inovativno, avangardno, svježe i svoje. Upravo je takva i inicijativa Udruženja mladih umjetnika Crne Gore (UMUCG) koji stoje iza organizacije FMU-a koji predstavlja jedinstvenu inicijativu – nesvakidašnji spoj naizgled nespojivog, koji budi savremeni i urbani duh umjetnosti i građanstva, a podsjećajući na tradiciju i kulturu, donosi uvide u beskonačna polja alternative.

Crnogorski orkestar mladih
Crnogorski orkestar mladihfoto: Una Gaćeša/Fmu

Festival mladih umjetnika otvoren je 28. februara muzičko-scenskim spektaklom Crnogorskog orkestra mladih (COM) koji je nastupio pod dirigentskom palicom Igora Pejovića. Ovaj ambiciozni projekat, čiji autor je Mirko Škarica, ujedno i solista na harmonici, uključio je 50 umjetnika, a njegova kompleksnost i izvedba predstavljali su rijedak kulturni doživljaj u Crnoj Gori, svakako ne i prvi tog tipa, s obzirom na dosadašnje nastupe COM-a koji je već svojim osnivanjem i repertoarom najavio nešto novo.

To je bila i svojevrsna uvertira u sve ono što je uslijedilo, festival na kojem granice žanrova ne postoje. Violinista i dirigent Igor Pejović, kao jedan od organizatora iz UMUCG, ali i učesnik u okviru Crnogorskog orkestra mladih, kazao je “Vijestima” juče čime su se vodili prilikom organizacije događaja.

“U suštini, mi pravimo festival po našem ukusu, s namjerom da uživamo u umjetnosti. Nije nam imperativ nikakva komercijala, ulaz je slobodan i svi su dobrodošli. Sklapamo program na osnovu onoga što bismo mi željeli da čujemo i vidimo, pa smo tako i slušali te stvari jednu za drugom, od početka do kraja i bilo je prilično dinamično i raznovrsno, stalno se dešavalo nešto, pažnju je bilo lako zadržati, sve je zanimljivo i drugačije. Mislim da je tako upravo zbog toga što radimo po svome, pravimo program po svom ukusu, što se ljudima očigledno i dopalo”, kaže on i dodaje:

“Željeli smo da prikažemo umjetnost u svom obimu i punoći, pa smo svemu pripremljenom dodali i gusle koje predstavljaju našu kulturu, a i mi smo nastupili sa Crnogorskim orkestrom mladih. Sve tako pomiješano bilo je na svoj način i ludo”, priča Pejović “Vijestima”.

Muzika, i više od toga

Možda to i jeste najinteresantniji segment ovogodišnjeg FMU-a: upravo taj hrabri i autentični spoj alternative i avangarde, jednako u umjetnosti koliko i u životu, sa akcentom na rokenrol i gusle, jednom riječju – fuzija. Ističe se i sposobnost organizatora da povežu sve to i da kroz različite umjetničke pravce publici pruže upravo onu atmosferu u kojoj i pank i rok i tehno i gusle imaju svoje mjesto na istoj sceni. To je ona atmosfera u kojoj performans predstavlja portal u neko drugo vrijeme i misli, u kojoj se iz izložbe slika razvijaju filmovi, a iz prikazanih filmova stvaraju novi svjetovi i životi…

“U pitanju je festival umjetnosti koji okuplja veliki broj ljudi, kako publike tako i performera i izvođača iz raznih vrsta umjetnosti, sa intenzivnim programom koji se odvija u kontinuitetu. Umjetnički festivali obično oskudijevaju kada je posjećenost u pitanju, a komercijalnim festivalima već manjka umjetnosti. Ovo je nekako spoj svega toga i mislim da je zato vrlo autentično. Kad pogledam druge festivale, mislim da malo njih ima sve to, tako da je FMU tu da predstavi neku kulturu koja privlači velike mase, a onda i da prikaže umjetnost”, poručuje Pejović.

Nastup Maksima Vojvodića
Nastup Maksima Vojvodićafoto: Una Gaćeša/Fmu

Muzika, iako glavni, definitivno nije i jedini adut FMU-a koji je pružio zapravo i mnogo više od muzike. Baletska minijatura Creature Feature Ivana Ćosića donijela je poseban vizuelni doživljaj zahvaljujući autoru koji na nesvakidašnji način istražuje granice pokreta i izraza… Tu je i performans “Arhiva prisutnih”, kao i beogradsko Udruženje mladih i napaljenih koji su dodatno osnažili eksperimentalni segment festivala donosećo provokativne umjetničke intervencije.

Likovni segment festivala predstavio je mlade i perspektivne umjetnike: Stefana Raičevića, Terezu Živković, Luku Radoičića, Frana Kolovića Aleksu Šestovića čiji su radovi bili izloženi tokom oba dana festivala pružajući likovni pečat kompletnom multidisciplinarnom događaju.

Uz sve to, projekcije kratkih filmova organizacije “ŠkArt”, pružile su uvid u savremenu eksperimentalnu kinematografiju.

FMU je publici ponudio i vrhunski elektronski program. Deepneue, transgresivni tehno DJ iz Portugala, poznat kao rezident Pornceptuala i Boiler Room izvođač, donio je berlinski zvuk evropske klupske scene. Uz njega, atmosferu su gradili i Jeak Reak DJ, Kirill Mateev i Notsoserious, koji su svojim setovima održali festival budnim do ranih jutarnjih sati.

Elektronski zvuk dobio je svoje posebno mjesto na Adam i Eva stejdžu, gdje su nastupili Kirill Mateev, Notsoserious i Jeak Reak, održavajući festival budnim do ranih jutarnjih sati.

Sve to privuklo je ogroman broj ljudi koji su radoznalo strujali istražujući program i nove stvari sa kojima imaju priliku da se upoznaju ili su pak tačno znali gdje idu i šta žele.

Uprkos fantastičnoj atmosferi prvog dana, kulminacija je bila naredne večeri, reklo bi se. Druga noć festivala obilježena je tvrđim zvukom, a bend večeri bili su “Goblini”. Pored njih, nastupio je i beogradski pank sastav “Bolesna štenad”, alt rok bend “Perilemibas”, podgorička “Vrpca”, eksperimentalni noise rok bend “Nemeček” iz Hrvatske koji je iznenadio i oduševio skoro sve prisutne, kao i već spomenuti zvuk gusala Maksima Vojvodića.

Festival mladih umjetnika
Festival mladih umjetnikafoto: Una Gaćeša/Fmu

Odjeknula “Luna”, pa zagrmjele gusle

Publika svih generacija spremno je dočekala “Gobline”, a iako je prije početka njihovog nastupa bilo neprimjerenih povika iz publike, od strane apsolutne manjine, to se nije odrazilo ni na članove benda niti se prenijelo na druge u publici. A onda je odjeknula “Luna”! Krenuli su “Goblini” šireći euforiju kroz gomilu dobro poznatim pjesmama: “Ima nas”, “U magnovenju”, “Anja, volim te”, “Voz” i mnogim drugim. Njihov energični nastup, nakon duže pauze od koncerata u Podgorici, prštao je pozitivnom i pokretačkom energijom, uprkos i nekim političkim uzvicima iz publike u par navrata.

A onda – potpuni preokret! Guslar Maksim Vojvodić preuzima binu i razbija predrasude da su gusle rezervisane samo za određeni ambijent i vrijeme. Dovoljno otvorena i radoznala publika imala je priliku da prisustvuje jednom od najneobičnijih momenata na crnogorskoj alternativnoj i muzičkoj sceni uopšte. Pored epske pjesme “Smrt popa Mila Jovovića”, koju je publika horski pjevala zajedno sa Vojvodićem, uslijedile su i druge, uglavnom svima poznate.

Pejović je istakao “Vijestima” da je veoma zadovoljan ovogodišnjim izdanjem Festivala, brojem posjetilaca, ali i sveukupnom podrškom za koju se nada da će rasti.

“Sve je bilo maksimalno ispunjeno, dva stejdža, minimum dvije hiljade ljudi, a uz to podrška mnogih institucija, prvenstveno Ministarstva kulture i medija, ali i nekih firmi koje su nam izašle u susret i zbog kojih smo i proširili program, a nadam da će tako biti i u budućnosti, jer nam je ovaj festival bitan i na lokalnom nivou, zato što se ovako nešto nije ranije dešavalo kod nas, a program je vrlo specifičan”, ističe Pejović.

Prostor kao epicentar kreacije i inovacije

Jedan od ključnih elemenata uspjeha FMU-a je i sami prostor. Vojni hangar u Zagoriču, sa svojom industrijskom atmosferom i sirovom akustikom, pokazao se kao idealno mjesto za ovakav događaj. Prostor je pružio jedinstveni vizuelni i zvučni identitet festivalu, istovremeno poslavši i snažnu poruku o revitalizaciji napuštenih prostora kroz umjetnost ukazavši da upravo ovakvi, neformalni, često zanemareni ili prostori prepušteni propadanju, mogu postati epicentri kreativnog umjetničkog stvaralaštva, tačke otpora i pokreta, te okupljanja mladih…

Sa FMU
Sa FMUfoto: Una Gaćeša/Fmu

“Pored spoja različitih umjetnosti, cilj je bio i da se ljudi okupe, što se desilo – posjećenost je bila velika. Mi nastavljamo da predstavljamo regionalne mlade umjetnike. U Beogradu smo imali i promotivno izdanje Festivala mladih umjetnika, a pošto je bilo revijalnog karaktera, željeli smo da što više ljudi vidi i sazna za FMU kako bi, eventualno, nekada možda i došli da nas posjete, što se i desilo tokom ovog, drugog izdanja. Predstavili smo tamo i Crnogorski orkestar mladih koji je svirao u četiri ujutro, što je oduševilo sve prisutne koji nijesu mogli da vjeruju šta se dešava”, priča Pejović “Vijestima” i otkriva dalje planove:

“Ideja je bila da se Festival mladih umjetnika tokom ljetnjih mjeseci održi na Velikoj plaži, ali zasad je to samo ideja i želja. Mislim da bi bilo interesantno. Pored toga, želim da se zahvalim svima koji su podržali FMU, ponajviše umjetnicima koji su dio svega ovoga i prepoznaju naš rad i pokret, priključe mu se i ne dozvoljavaju da se energija izgubi, ali hvala i publici i svima drugima”, poručuje Pejović.

Tako je drugo izdanje Festivala mladih umjetnika, dokazalo da polako postaje platforma za nove ideje, mjesto gdje umjetnici mogu eksperimentisati, stvarati i predstaviti se ljudima koji znaju da cijene inovaciju ili je žele vidjeti. Festivali tog tipa igraju ključnu ulogu u oživljavanju kulturne scene, a već sada FMU pokazuje potencijal da ima snagu da mijenja kulturni pejzaž Podgorice i Crne Gore.

izvor: vijesti.me

Loading

Total Views: 102

Komentariši

Vaša email adresa neće biti objavljivana. Neophodna polja su označena sa *

Back To Top