Pitajte Psihologa MenuForum NavigationForumActivityPost Reply: Za peticu se sistem mora dobro znati: Objavljeni kriterijumi i sistem bodovanja kandidata za direktore škola <blockquote><div class="quotetitle">Quote from <a class="profile-link highlight-admin" href="#">mladicg</a> on 19. Februara 2025., 22:11</div><!-- wp:paragraph --> <p>Dokument većinu segmenata potrebnog znanja budućih rukovodilaca školama rangira sa od jedan do pet bodova, pri čemu jedan bod znači da kandidat ne zadovoljava, a pet da se ističe</p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>Budući kandidati za direktore obrazovno-vaspitnih ustanova moraće u potpunosti da znaju kako da upravljaju, motivišu i podstiču saradnju među zaposlenima, poznaju obrazovne politike, ali i da daju predloge za unapređenje rada u školama.</p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>To piše u dokumentu “Opis kriterijuma i kompetencija i sistem bodovanja za ocjenjivanje kandidata/kinja u postupku izbora direktora/ica javnih obrazovno-vaspitnih ustanova”, koji je juče objavilo Ministarstvo prosvjete, nauke i inovacija (MPNI). Taj dokument većinu segmenata potrebnog znanja budućih rukovodilaca školama rangira sa od jedan do pet bodova, pri čemu jedan bod znači da kandidat ne zadovoljava, a pet da se ističe.</p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>Izmjenama Opšteg zakona o obrazovanju i vaspitanju, koji je izglasan prošlog septembra, izbor i razrješenje direktora škola i vrtića ponovo je u rukama ministra prosvjete. Kandidati za tu funkciju, međutim, moraju proći i pismene i usmene testove, koje sprovode komisije. Zakon predviđa da za direktora ustanove može biti izabrana osoba sa najmanje pet godina iskustva u nastavi. Konkurs za izbor direktora, stoji u dokumentu, mora biti raspisan tri mjeseca prije isteka mandata aktuelnom rukovodiocu.</p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>U dokumentu koji je juče objavio resor <strong>Anđele Jakšić-Stojanović</strong> navodi se više kriterijuma koje kandidati za direktore škola moraju da ispune.</p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>Kandidat neće dobro proći ako tokom pisanog dijela testa, koje se odnosi na strateško planiranje, “ne pokazuje razumijevanje ciljeva obrazovanja i ulogu obrazovno-vaspitne ustanove”.</p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>“...Ne daje predloge ili daje predloge koji su nerelevantni i nijesu u skladu sa nadležnostima direktora. Djelimično određuje prioritete kod strateškog planiranja, djelimično poznaje ciljeve obrazovanja i ulogu obrazovno-vaspitne ustanove, pa samim tim daje neprihvatljive predloge”, piše u dokumentu.</p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>Zadovoljavajuće ocjene, prema sistemu bodovanja, dobiće kandidat koji “prepoznaje prioritete i definiše strateške ciljeve razvoja ustanove”.</p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>“Umije da ih definiše, u značajnoj mjeri prepoznaje prepreke i daje kvalitetne predloge, definiše misiju i viziju ustanove... U potpunosti prepoznaje prioritete i definiše strateške ciljeve, zna kako upravljati procesom razvoja ustanove, jasno i precizno definiše prioritete, precizno identifikuje prepreke i nudi rješenja za njihovo prevazilaženje”, navodi se.</p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>Prema dokumentu, kandidat neće biti dobro ocijenjen ako ne pokazuje znanje o unapređenju obrazovno-vaspitnog procesa.</p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>“Ne pokazuje razumijevanje oblasti utvrđivanja kvaliteta OV rada, ne koristi podatke eksterne i interne evaluacije OV rada, ne zna ili pogrešno radi SWOT analizu (analiza snage, slabosti, prilike, prijetnje nekom sistemu). Ako nema jasno definisanu misiju i viziju ustanove i nema jasne mjere za unapređenje rada u oblasti resursa, kadrova i nastave”, precizirano je u kriterijumima.</p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>Pozitivne ocjene (osam i deset) dobiće kandidat koji pokaže razumijevanje u oblasti utvrđivanja kvaliteta obrazovno-vaspitnog rada.</p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>Kad je usmeni dio ispita u pitanju, kandidat neće zadovoljiti na ispitivanju, ako tokom razgovora ne pokazuje “stratešku viziju, odnosno ako ne zna da delegira posao”.</p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>“...Ne daje jasne instrukcije. Kandidat je preokupiran sopstvenom odgovornošću, ne delegira posao na pravi način, ne umije da motiviše ljude. U manjoj mjeri poznaje moderne koncepte obrazovnih politika”, precizira se u dokumentu šta neće biti dobro ocijenjeno.</p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>Pozitivne i visoke ocjene dobiće kandidati koji, pored ostalog, podstiču pozitivnu komunikaciju i rješavaju probleme.</p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>“Kreiraju organizacionu kulturu koja je motivišuća, dobro delegiraju posao... Utiču na članove tima kako bi ostvarili ciljeve organizacije, motiviše, dobro poznaju moderne koncepte obrazovnih politika, ohrabruju timski rad i održavaju dobre međuljudske odnose...”, apostrofirano je dokumentu MPNI.</p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>Prema kriterijumima loš kandidat za direktora škole je onaj koji “teško uspostavlja saradnju sa kolegama, ne koristi dvosmjernu komunikaciju već samo izdaje zadatke, ne sluša aktivno...”</p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>Kandidat koji se ističe sa najvećom ocjenom je, pak, spreman da radi u multietničkom okruženju koje uvažava različitosti.</p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>“... I sposoban je da se suoči sa stresnim situacijama koje su u rukovođenju javnom ustanovom uobičajene. Poznaje savremene tokove i dobre prakse u rukovođenju. Lako uspostavlja odnose sa drugima, aktivno sluša, umije da iznosi mišljenje ne izazivajući konflikte...”, piše u smjernicama.</p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>Da je komunikacija bitan kriterijum, potvrđuje i uslov da kandidat mora biti spreman na jasnu, preciznu i ubjedljivu razmjenu informacija. Nezadovoljavajuću ocjenu dobiće ako “mu komunikacija nije zasnovana na poštovanju, uvažvanju i razumijevanju”.</p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>Kandidat koji je, pak, svjestan važnosti povratne informacije i redovnih sastanaka timova, prema smjernicama, ispunjava uslove za poziciju direktora OV ustanove.</p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>“Podstiče članove tima da ovladaju vještinama komunikacije i javno nastupaju. Primjenjuje različite načine i kanale komunikacije kako bi ostvario postavljene ciljeve...”, stoji u dokumentu.</p> <!-- /wp:paragraph --> <!-- wp:paragraph --> <p>izvor: vijesti.me</p> <!-- /wp:paragraph --></blockquote><br> Cancel Total Views: 56873Share this: Click to share on Facebook (Opens in new window) Facebook Click to share on X (Opens in new window) X Like this:Like Loading...